Att stressen, både den kring vardagliga saker och den kring arbetet, påverkar vår hälsa är ingen nyhet. De flesta av oss hör regelbundet historier kring aberskollegor eller bekanta som det blivit för mycket för och har gått in i väggen, som det brukar kallas. Eller så är vi själva en av dem som upplevt den tärande stressen. Samtidigt som just stressen blivit en så negativ del av mångas hälsa så är detta just ett problem som förekommer i västvärlden. För visst kan vi slå av på takten, om vi skulle vilja? Visst skulle vi bara kunna gå hem när vi arbetat klart för dagen, och sluta att ta med oss massa uppgifter hem?
Ett sätt att minska stressen är att våga delegera till andra och inte ta på oss mer än vad som verkligen krävs. Att våga säga nej. I teorin kan det verka enkelt, men i praktiken har det visat sig vara betydligt svårare.
- Ta hjälp av andra företag. Är du en av dem som sitter med företagets ekonomi, även fast det inte ingår i arbetsuppgifterna? Ta hjälp av en redovisningsbyrå, som PWC, och känn lugnet över att någon annan hjälper till och löser de uppgifter som tar tid och egentligen inte ingår.
- Sluta att kolla på och jämföra vardagen med hur andra i omgivningen verkar ha det. Bara för att grannen hittar på aktiviteter varje helg eller hinner beskära äppelträden, så ska inte det bli en stress som påverkar ens egen situation. Vem bestämmer vad som är rätt och fel?
- Sätt rimliga nivåer på mål och planer, och tacka nej till allt som inte är rimligt.
Fler tips från dem som vet vad stress kan innebära finns att läsa här.